Monday, January 07, 2008

Harga minyak naik lagi??

Jumlah pengunaan petrol di Amerika banyak. Petrol menjadi karenah utama Amerika serang Iraq. Petrol menjadi punca pendapatan utama beberapa negara di dunia. Ada negara yang mengusahakan pelancongan sebagai sumber kedua sebagai persediaan menghadapi situasi tidak ada minyak di dunia. Adakah petrol akan habis di suatu masa kelak? Apa akan terjadi jika petrol habis hari ni? Adakah Malaysia bersedia mengahadapi situasi ini? Aritkel yang di tulis oleh saudara Hishamuddin Rais membincangkan isu mengenai "PEAK OIL THEORY/TEORI PUNCAK MINYAK" dan implikasi jika minyak tidak lagi dapat digali secara ekonomikal.
Menurut artikel beliau pada satu jangka masa pengeluaran hasil bahan bakar petroleum berkembang tinggi hingga sampai ke satu puncak. Sesudah sampai ke puncak ini maka pengeluaran bahan bakar ini akan terus menurun berkurangan.

Huru-hara peringkat global pasti meletus jika tiada petrol untuk kegunaan harian. Sistem pengangkutan yang akan paling terjejas. Jika harga petrol naik di Malaysia, secara automatik semua harga barang akan naik. Apa akan terjadi jika petrol sendiri tidak dapat digali secara ekonomikal? Baca artikel penuh saudara Hishamuddin Rais di Detik Daily.